Idag är det nästan exakt 3 månader sedan jag påbörjade mitt arbete på Försäkringskassan, och jag tänker berätta lite om mitt arbete där. Försäkringskassan är lite av en ständig bov, eller hackkyckling lite beroende på vilket perspektiv man har. Jag tror nog att nästan alla känner någon som man tycker har blivit orättvist behandlad av Försäkringskassan, eller så har man själv blivit det.
Som en vän sade till mig
Hur fan kan du jobba på Försäkringskassan!? Jag har väl berättat vad som hände den där gången jag blev sjukskriven?
Anonym vän
Och visst kan jag förstå henne till viss del. Händelsen som hon refererade till var en mycket jobbig period då hon inte fick det stödet som hon kanske borde ha haft. Samtidigt tänker jag att det bästa sättet att göra en myndighet bättre är att fler empatiska personer arbetar där. Även fast vi har ett ganska strikt regelverk att arbeta efter, så kan man givetvis implementera regelverket på mer eller mindra bra sätt.

Jag arbetar inte inom sjukförsäkringen utan som försäkringshandläggare inom LSS, och det kan inte ha undgått någon att vi har våra egna problem. Det har under flera år diskuterats om det utbredda fusket inom assistans. Jag har personligen ingen uppfattning av i vilken utsträckning det fuskas inom LSS. Då har jag ändå, förutom min nuvarande anställning, arbetat som personlig assistent i flera år.
Försäkringskassan – Varken himmel eller helvete
Min poäng är att de flesta människor verkar ha en eller annan anledning till att inte tycka om Försäkringskassan, bortsett då kanske från de som blir rika av olika välfärdsbedrägerier.
Mitt perspektiv, och uppfattning, om Försäkringskassan har förändrats i och med min anställning där. Framöver har jag på den här sidan tänkt beskriva lite hur vardagen ser ut som anställd på Försäkringskassan, och vad det är jag gör på dagarna. Jag kommer även att komma med lite tips till eventuella assistansanordnare som läser, och som kan göra både deras och min vardag mycket smidigare.
Som anställd på Försäkringskassan kommer jag inte kunna skriva annat än i generella termer eller svara på specifika frågor. Och jag kommer heller inte att ranka assistansbolag eller förespråka (eller varna för) ett bolag över något annat.
Försäkringskassan har för övrigt en hel del mycket bra information, som dessutom är lätt att hitta. Vad sägs om till exempel alla ersättingar som Försäkringskassan administrerar, sorterat från A-Ö? Eller blanketter till nästan exakt allt du kan tänka dig?
Du kan hitta mer inlägg om mitt arbete på Försäkringskassan här.
Bli först att kommentera